Brojne žene odazvale su se danas javnozdravstveno-edukativnoj akciji „Dan crvenih haljina“ održanoj na Cvjetnom trgu kako bi se upoznale sa znakovima moždanog udara te mjerama prevencije i liječenja kroz savjetovanje s liječnicima specijalistima neurologije te preventivne preglede, odnosno kontrolu čimbenika vlastitog rizika za nastanak moždanog udara kroz mjerenje šećera u krvi, krvnog tlaka i indeksa tjelesne težine.

Gradsko društvo Crvenog križa Zagreb već šestu godinu za redom sudjeluje u organizaciji ove značajne kampanje u suradnji s Hrvatskim liječničkim zborom – Hrvatskim neurološkim društvom i Gradskim uredom za socijalnu zaštitu zdravstvo, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom, a pod pokroviteljstvom gradonačelnika Grada Zagreba Tomislava Tomaševića.

Moždani je udar treći vodeći uzrok smrti u žena te peti uzrok smrti u muškaraca. Od otprilike pet tisuća osoba koje svake godine u Hrvatskoj preminu od posljedica moždanog udara, gotovo tri tisuće su žene. Žene su u većem riziku za razvoj moždanog udara nego muškarci. Iako postoje zajednički faktori rizika kao što su hipertenzija, hiperlipidemija, šećerna bolest, pušenje i atrijska fibrilacija, razlike u spolnim hormonima, egzogeni estrogeni, uzimanje kontracepcijskih pilula, trudnoća i postporođajno razdoblje specifični su faktori rizika za razvoj moždanog udara u žena. Žene su također sklonije zanemarivanju simptoma bolesti, češće žive same i prije moždanog udara te su nakon moždanog udara češće smještene u institucije i imaju lošiji ishod nakon moždanog udara nego muškarci. Stoga je kod žena vrlo važno znati svoj rizik za razvoj moždanog udara, znati prepoznati simptome te na vrijeme započeti odgovarajuće mjere prevencije.

Upravo tome ih potiče međunarodna kampanja „Dan crvenih haljina“ koja se u svijetu održava već punih 20 godina. Američko kardiološko društvo kampanju je pokrenulo 2004. godine, a Svjetska kardiološka federacija proširila ju je na svjetskoj razini. Danas više od 50 zemalja provodi ovu kampanju podižući svijest i osiguravajući sredstva za borbu protiv moždanog udara i srčanih bolesti. Kampanja se provodi kroz organizacije stručnih skupova, edukacijskih promotivnih kampanja, modnih revija, zdravstvenih pregleda, sportskih događaja. U Hrvatskoj je kampanju „Dan CRVENIH HALJINA“ posvećenu borbi protiv moždanog udara u žena pokrenulo Hrvatsko neurološko društvo 2019. godine.

„Svaka treća žena je u riziku od obolijevanja, a svaka peta je u riziku od smrtnog uzroka, što je veći rizik nego kod karcinoma dojke. Moramo skrenuti pozornost, prvenstveno žena, da prepoznaju rane simptome bolesti i brinu o svom zdravlju. Ova akcija je jedan od načina na koji ih potičemo na to“, istaknula je pročelnica Gradskog ureda za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom Lora Vidović.

Simbol kampanje je crvena haljina – haljina kao univerzalna slika žene i crvena kao boja zdravlja, života i živosti, ali i upozorenja. Zaštitni znak je silueta žene u crvenoj haljini koja je istovremeno krhka i snažna i savršeno oslikava misiju ove akcije. Na društvenim mrežama akciju obilježava hashtag #nosicrveno koji poziva sve da na dan obilježavanja odjenu nešto crveno i na taj način pruže podršku.

U četvrtak, 1. veljače 2024. godine bit će održan stručni skup na temu moždanog u žena.

U petak, 2. veljače 2024. godine, održat će se završna svečanost akcije u Hrvatskom narodnom kazalištu gdje će zvijezde biti žene koje su preboljele moždani udar i koje će podijeliti vlastita iskustva proživljavanja moždanog udara, nakon čega će nositi crvene haljine – kreacije hrvatskih dizajnera.